El concepte d’estil d’aprenentatge resulta molt útil para entendre la forma en què
l’alumnat es relaciona amb les matèries escolars i aconsegueixen entendre-les o no.
De fet, els alumnes es poden classificar segons els diferents estils
d’aprenentatge.
Característiques generals:
Aprenentatge visual
- L’alumnat visual aprèn preferentment a través del contacte visual amb el material educatiu.
- Pensa en imatges, és capaç d’importar a la ment molta informació a la vegada, per això té més facilitat per absorbir grans quantitats d'informació amb molta rapidesa.
- El costum de visualitzar l’ajuda a establir relacions entre diferents idees i conceptes, així, desenvolupa una major capacitat de abstracció.
- Les representacions visuals del material, com gràfics, quadres, làmines, cartells i diagrames milloren el seu aprenentatge.
- Vídeos, pel·lícules o programes informàtics també milloren el seu aprenentatge.
- Recorda millor allò que llig que allò que escolta.
- La manera més eficient d'emmagatzemar la informació és visual.
- Es calcula que entre un 40% i un 50% de la població en general privilegia l’estil d’aprenentatge visual.
Aprenentatge auditiu
- L’alumnat auditiu aprèn preferentment escoltant el material educatiu.
- Pensa i recorda de manera seqüencial i ordenada, per això prefereix els continguts orals i els assimila millor quan pot explicar-los a una altra persona.
- Respon amb èxit a l'estil d'aprenentatge més freqüent en el sistema escolar, perquè s’adapta fàcilment al format de la classe expositiva.
- Té una gran capacitat per aprendre idiomes i música.
- Els MP3, CDs, les discussions en públic i les lectures en veu alta, milloren el seu aprenentatge.
- Recorden millor allò que escolten que allò que lligen.
- La manera d’emmagatzemar informació es traslladant allò auditiu a un mitjà visual (L'emmagatzematge auditiu acostuma a ser menys eficient).
- Es calcula que entre un 10% y un 20% de la població en general privilegia l’estil d’aprenentatge auditiu.
Aprenentatge kinestèsic
- L’alumnat kinestèsic aprèn preferentment a interactuar físicament amb el material educativa.
- Per aprendre necessita associar els continguts amb moviments o sensacions corporals.
- Els seus aprenentatges són més lents, i es desenvolupa millor en tasques de temps limitat y amb descans freqüent.
- Les activitats físiques, el dibuix i la pintura, els experiments de laboratori, els jocs de rol, milloren el seu aprenentatge.
- Pot recordar millor allò que fa que el que escolta o el que veu.
- És la manera menys eficient per a emmagatzemar informació acadèmica i la millor per a emmagatzemar informació que estiga relacionada amb el món esportiu i artístic.
- Es calcula que entre un 30% y un 50% de la població en general privilegia l’estil d’aprenentatge kinestèsic. Aquest percentatge s’incrementa en la població masculina.
En funció de la seva modalitat representativa podem observar diferents actuacions
dins a l’aula i que ens ajudarà a poder prevenir si cal, algun problema de diferent
índole que puga sorgir.
Vam respondre les qüestions d´un test per veure quin estil d´aprenentatge predomina en cadascú.
Després, vam el·laborar unes activitats en les que estigueren presents els tres estils d´aprenentatge.
Aquestes són les nostres activitats:
- Es treballaran les diferents parts del cos ensenyant una targeta amb una part del cos i els xiquets hauran d’anar a tocar eixa part ràpidament d’altre company. Al mateix temps s’escoltarà una cançó relacionada amb les parts dels cos per animar l’activitat.
- Els xiquets portaran una bola d’un color diferent. El mestre haurà col·locat tantes caixes com colors tenen els xiquets. Quan el mestre diga en veu alta un color, els alumnes hauran d’anar a depositar la bola en la caixa corresponent. Cada caixa tindrà el nom del color.
- Els xiquets faran un role-playing: representaran sons a través de postures o gestos, mentre visualitzen un vídeo.
- Per a treballar les formes geomètriques el mestre ensenyarà una targeta amb la imatge de la forma i al mateix temps la dirà en veu alta, i els xiquets hauran de representar-la amb el seu mateix cos o amb els dels companys a terra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario